Bill Johnson har en god teologi

Flere lærere ved Misjonssambandets skoler har angrepet Bill Johnsons teologi her i avisen. Men hvem har den gode lære, og hvem utpeker kjettere i en protestantisk tradisjon? Syntes det rimelig at NLM sine lærere skal «lyse i bann» pinsepredikanter med spalteplass i Dagen?

Ole Hallesby og Bill Johnson har rett i sin fortolkning av Fil 2.7. Det går frem av rekkefølgen i Fil 2.6-8. Men i motsetning til teologer som Teigen så spekulerer jeg ikke på konsekvensene dette har for synet på treenigheten, og om Jesus da fortsatt var Gud. Det er nok for meg at Jesus trådde ut av sin herlighet i Himmelen og ble menneske for å dø for vår synd, og at Han selv sa Han er Gud.

Bill Johnson har en god teologi. Jeg står med Johnson i synet på dette skriftstedet, og det gjør studiebibelen jeg bruker, og Strong sin forklaring på det greske kenoō. Så denne forståelsen er alt annet en uvanlig utenfor Teigens sfære. Det er mye å si om Jesus som menneske, men det er mye å si om Jesus som Gud også. En må ha begge sidene og det vil alltid være en spenning knyttet til vår forståelse av balansen mellom disse sidene.

Teigen kan umulig ha lest bøkene han referer til, da han ikke får med seg at Johnson kritiserer de som kaller Jesus «en gud», og mener at læren om Jesus som Gud og menneske er essensiell. Det er derfor klinkene klart at Johnson ikke lærer at Jesus var «en» Kristus. Det er da også en absurd påstand og utrolig at en kan få det til å bli slik.

En er også opptatt av de større gjerninger som Jesus snakker om i Johannes 14, men en glemmer at Jesus sa at «de gjerninger som jeg gjør, skal dere gjøre». Det er meget klart at Jesus anså sine gjerninger som et tegn på hvem Han er, og at vi skal gjøre de samme tegn i Hans navn.

Bill Johnsons forkynnelse om den menneskelige siden av Jesus er en argumentasjon for Jesus som et forbilde vi kan etterfølge, og er praktisk teologi med det formål å frembringe gode gjerninger. (2 Tim 3:17). Slik sett er det i kjernen av hva teologi skal være.

T.B. Baratt som var norsk pinsebevegelses første leder måtte svare for tungetale, da mange mente den var fra djevelen. Dersom en leser om vekkelsen i Asuza Street så kan en fort trekke en konklusjon: Det er lite som er annerledes i dag. De samme teologiske strømmene trekker Guds folk i forskjellige retninger, og som den gang er løsningen den samme. Vi trenger en ny pinsevind – også her i Norge.

Legg igjen en kommentar

 

Your browser is out of date. It has security vulnerabilities and may not display all features on this site and other sites.

Please update your browser using one of modern browsers (Google Chrome, Opera, Firefox, IE 10).

X