Gud vil helbrede de syke

Dersom perfekt teologi er et krav kan vi tie alle sammen. Det viser seg at selv om vi ikke har alt rett så vil Gud bruke oss. Det er mulig å ha ordskifte om mange ting i Guds Ord, men den perfekte teologi har ingen. Vi må vokse opp og ha vår egen teologi og forståelse. Som modne kristne bør vi kunne høre på, og lære av alle kristne. Læren er da også gitt oss med en praktisk hensikt, og vi ser at både skriften og tjenestegavene har det mål å skape modenhet i våre liv, slik at vi kan tjene Gud.

2 Tim 3:16-17 Hele Skriften er innåndet av Gud, og den er nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning og til opplæring i rettferdighet, for at Guds menneske skal bli satt i stand og godt utrustet til all god gjerning.

Med andre ord må teologien føre til både evne og vilje til å gjøre god gjerning.

«Den som har sett meg, har sett Faderen» sier Jesus. (Joh 14:9) Han kom til jorden for å vinne frelse og forsoning for oss alle, men før Han døde etterlot Han oss et forbilde. Både i ord og handling var Jesu liv et forbilde for oss. «Imiter (mimetes) meg slik jeg også imiterer Kristus» sier Paulus (1. kor 11-1). «Inntil Kristus vinner skikkelse i dere», sier han en annen plass. (Gal 4:19)

Når Jesus snakker om sine gjerninger i Joh 14:12 så sier Han «Den som tror på Meg, han skal også gjøre de gjerningene Jeg gjør». I Mark 16:17-18 «Og disse tegn skal følge dem som tror: I Mitt navn skal de drive ut demoner, de skal tale med nye tunger, de skal ta opp slanger, og hvis de drikker noe dødelig, skal det slett ikke skade dem. De skal legge hendene på syke, og de skal bli friske.» Og i Mark 16:20 avsluttes evangeliet med «Og de gikk ut og forkynte overalt, og Herren virket sammen med dem og stadfestet ordet ved de tegn som fulgte med. Amen.»

Som kristne har vi klart bibelsk belegg for at vi skal gå i Jesu fotspor, være Hans etterfølgere, og gjøre det Han gjorde. Tegn og under er gitt oss som medfølgende tegn når vi forkynner Ordet. Budskapet er klart, det er et budskap om frelse for hele mennesket, både for evigheten og djevelens trelldom på jorden.

I en debatt der en diskuterer om Gud vil helbrede de syke, og om «tegn og under» har en plass i kristen lære og praksis, kommer dette spørsmålet opp: Er Gud god, og vil han helbrede alle? I kort versjon er svaret ja Gud er god, men djevelen er det ikke.

1 Joh 2:8 « I denne hensikt ble Guds Sønn åpenbart, at Han skulle gjøre djevelens gjerninger til intet.»

Apgj. 10:38 «Hvordan Gud salvet Jesus fra Nasaret med Den Hellige Ånd og med kraft, Han som gikk omkring og gjorde godt og helbredet alle som var undertrykt av djevelen, for Gud var med Ham.»

Hva er Gud vilje og hva er djevelens verk? Se på Jesu liv! Helbredet han de syke og kastet demonene ut av mennesker? Da bør vi gjøre det samme. Eller vet vi bedre? Dersom en leser om Jesu liv på jorden så er det en ting som skinner veldig gjennom, og det er Guds kjærlighet og barmhjertighet til alle som lider. Om og om igjen står det at Jesus ble grepet av medynk og barmhjertighet. Både den medynk som er vist oss i frelsen, og den medynk Jesus viste de syke og demoniserte på sin jordevandring er sterk åpenbaring omkring hvem Gud er. Ja selv døden måtte gi slipp i møte med Jesu medfølelse.(Luk 7:12-15)

Profeten Jesaja sier i kapitel 53 4-5 «Sannelig, det er våre sykdommer Han tok på Seg, det var våre smerter Han bar. Likevel regnet vi Ham som rammet, slått av Gud og gjort elendig. Men Han er såret for våre overtredelser, Han er knust for våre misgjerninger. Straffen lå på Ham for at vi skulle ha fred, og ved Hans sår har vi fått legedom.»

La det stå fast at vi har en god Gud som elsker oss, og vil oss alt godt. Han vil gi oss et godt liv, og ønsker vi skal være friske og sunne. Jesus har betalt en pris for vår frelse, og når Han gav sitt liv på korsets tre så tok han med seg våre sykdommer også.

Det som bedrøver meg er at vi så fort glemmer hva det handler om. Det handler ikke om forskjellige vinkler på teologiske spørsmål, det handler om mennesker i nød. Hva er det som betyr noe, dersom vi ikke er grepet av kjærlighet til våre medmennesker, og dersom vårt motiv er noe annet enn å være en hjelp og velsignelse for andre? Tegn og under er ikke en religiøs agenda, det er Guds hjerte for oss til frelse, utfrielse og helbredelse.

Hva med de som ikke blir helbredet? Tenk på skuffelsen deres? Ja tenk på det, kjære venn! Men løsningen er ikke å bortforklare Bibelen, løsningen er å komme seg nærmere Gud og bli mer i stand til å gjøre de gode gjerningene Gud har befalt oss å gjøre.

Dersom læreren er en hjelp i den sammenheng er det i utgangspunktet en god retning på det hele. Bill Johnsons forkynnelse om den menneskelige siden av Jesus har en hensikt, å få oss til å forstå at vi kan gjøre Kristi gjerninger. Det skal og kan vi. For min del står det helt klart for meg at Bethel menigheten virkelig har fått tak på noe verdifullt som vi alle kan lære noe av, og som bringer oss et skritt nærmere av å se alle syke helbredet i våre forsamlinger.

*Denne artikkelen ble refusert av Dagen fordi den var for lang og hadde skriftstedene i teksten og ikke bare som skriftreferanser. Skrevet i anledning Arne Helge Teigens kritikk av Bill Johnson.

Legg igjen en kommentar

 

Your browser is out of date. It has security vulnerabilities and may not display all features on this site and other sites.

Please update your browser using one of modern browsers (Google Chrome, Opera, Firefox, IE 10).

X